Stappenplan
Het stappenplan beschrijft het proces van eerste vraagstelling tot verzending van het eindproduct.
Klik op het plusteken voor meer informatie.
Stap 1 : Genealogische vraag
U kunt een vraag stellen via WhatsApp, telefonisch, e-mail of het contactformulier.
Ik streef ernaar om zo snel mogelijk te reageren.
Denk vooraf aan de volgende zaken:
- Kernvraag: Wat wilt u precies weten en welke informatie heeft u al?
- Onderzoeksmodel: Welk model (afstammingsreeks, genealogie, kwartierstaat) past bij uw vraag?
- Scope: Hoe ver terug in de tijd moet het onderzoek gaan?
- Uitvoering: Wilt u het resultaat digitaal of als hardcover boek?
- Budget: Wat is uw budget voor het onderzoek?
- Opdrachtverlening: Gaat u alleen de opdracht geven of ook namens anderen?
- Aanlevering gegevens: Heeft u genealogische startgegevens en familiefoto’s beschikbaar voor aanlevering?
Stap 2 : Vrijblijvende offerte
Op basis van uw vraag ontvangt u een persoonlijk advies of een vrijblijvende, op maat gemaakte offerte. Elke aanvraag wordt individueel beoordeeld. De prijzen op de website zijn indicatief. De levertijd is afhankelijk van de actuele drukte.
Stap 3 : Schriftelijk akkoord
Neem de tijd om de offerte zorgvuldig door te nemen en stel gerust vragen bij onduidelijkheden.
Na uw schriftelijke akkoord worden de vervolgstappen in gang gezet.
Stap 4 : Aanlevering gegevens
Verzamel genealogische gegevens van levende en overleden familieleden tot ongeveer drie generaties terug. Een trouwboekje, familiedrukwerk of het raadplegen van andere familieleden kan vaak nuttige informatie opleveren. Lever deze gegevens zo volledig mogelijk aan voor het onderzoek. Meer informatie over het aanleveren van gegevens vindt u ook op de laatste pagina van elke stamboom specificatie:
- Voornamen;
- Achternaam;
- Geboorteplaats en -datum;
- Huwelijksplaats en -datum;
- Overlijdensplaats en -datum;
- Beroep (optioneel);
- Anekdote (optioneel)
Download het formulier: Afstammingsreeks, Genealogie, Kwartierstaat
Optioneel: Verzamel digitale familiefoto’s en lever deze aan om de publicatie nòg persoonlijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan de gezins- of trouwfoto van uw (klein)kinderen, uzelf, uw ouders, grootouders, overgrootouders en/of betovergrootouders. Vermeld onderstaande informatie per foto zodat een passend bijschrift overgenomen kan worden in de publicatie:
- Afgebeelde personen (wie);
- Aangelegenheid (wat);
- Plaats van de foto (waar);
- Datering van de foto (wanneer);
Let op: Besteed extra aandacht aan de eisen voor het aanleveren van familiefoto’s:
- Een gescande afbeelding met een minimale resolutie van 300 dpi (dots per inch) levert het scherpste resultaat op;
- Zorg ervoor dat de foto’s zo recht mogelijk worden gescand, zonder krommingen;
- Het bestandsformaat mag jpg, tiff of pdf zijn;
- Een kwalitatief scherpe foto is minimaal 1 tot enkele MB’s groot. Wees dus niet zuinig met MB’s!;
- Comprimeer de foto’s niet om ieder kwaliteitsverlies te voorkomen;
- Vergroot de foto’s één voor één om te controleren of de kwaliteit toereikend is en voorkom ‘blokjes’;
- Kortom: Wat u aanlevert, krijgt u letterlijk op papier te zien;
Het gemiddelde aantal foto’s dat men doorgaans aanlevert ligt tussen de 5 en 15.
Er geldt een meerprijs indien er meer dan 20 foto’s aan de publicatie toegevoegd moeten worden.
Download het formulier: Aanlevering fotomateriaal
Stap 5 : Genealogisch onderzoek
Op basis van de aangeleverde gegevens wordt verder genealogisch onderzoek uitgevoerd in originele, betrouwbare archiefbronnen, beschikbaar gesteld door officiële archief- en erfgoedinstellingen:
- Doop-Trouw-Begraafregisters (vóór 1796/1811);
- Burgerlijke Stand (vanaf 1796/1811);
- Bevolkingsregisters;
- Overige archiefbronnen;
Tijdens het genealogisch onderzoek wordt u elke twee tot vier weken op de hoogte gehouden van de voortgang.
U bent uiteraard altijd vrij om tussentijds een update op te vragen.
Stap 6 : Samenstellen rapport
De onderzoeksresultaten worden verwerkt in een genealogisch programma en omgezet in een rapport, bestaande uit een titelpagina, inhoudsopgave, inleiding, een overzicht van de gevonden generaties met bronvermeldingen (elke generatie krijgt doorgaans één of twee pagina’s, eventueel aangevuld met door u aangeleverde familiefoto’s), een persoonsnamenindex, spreidingskaarten, kolomdiagrammen van beroepen, een lijst van geraadpleegde archiefdiensten en een grafisch stamboomoverzicht. Meer informatie over de inhoud van het rapport vindt u in de productspecificaties.
Stap 7 : Betaling
U ontvangt de (aanbetalings)factuur op basis van de overeengekomen offerte.
De betaaltermijn bedraagt 14 dagen.
Levering (stappen 8 t/m 12) vindt plaats na ontvangst van de betaling.
Stap 8 : Levering digitaal rapport en scans brondocumenten
U ontvangt revisie A van het digitale rapport ter beoordeling, samen met afzonderlijke scans van de brondocumenten per e-mail. Als de bestanden te groot zijn om per e-mail te versturen, wordt WeTransfer gebruikt voor de overdracht.
Stap 9 : Beoordelen van het digitale rapport
U heeft nu de gelegenheid om elke pagina van het digitale rapport grondig te beoordelen en eventuele gewenste wijzigingen in één keer door te geven voor revisie. Dit kunt u doen door aantekeningen in de pdf te maken of door een opsomming van de wijzigingen per e-mail door te geven, met vermelding van het paginanummer en de gewenste aanpassingen. Ik streef ernaar het aantal revisies te beperken.
Aanvullende tips over het beoordelen:
- Neem rustig de tijd om het rapport te beoordelen om te voorkomen dat u iets over het hoofd ziet;
- Twee mensen zien vaak meer dan één;
- Overweeg daarom om het rapport ook door één of meer familieleden te laten beoordelen;
- Verzamel alle commentaren en lever deze in één keer geconsolideerd aan;
Aanvullende informatie over het beoordelingsproces:
- Als er geen wijzigingen gewenst zijn, wordt revisie A als de definitieve revisie beschouwd;
- Als er wel wijzigingen nodig zijn, wordt eerst beoordeeld hoeveel werk deze revisie met zich meebrengt;
- Kleine updates (zoals tekst- of lay-outwijzigingen) worden niet doorbelast, terwijl grotere updates (zoals extra foto’s of nieuwe informatie) wel worden doorbelast;
- Dit laatste wordt beschouwd als ‘redactioneel meerwerk‘ en wordt op uurbasis uitgevoerd na overleg en uw akkoord;
Het kan voorkomen dat een klant na het beoordelen van het rapport besluit de onderzoeksscope uit te breiden. Dit wordt beschouwd als ‘genealogisch meerwerk‘ en wordt eveneens op uurbasis uitgevoerd, na overleg en uw akkoord. U kunt bijvoorbeeld een blok van één, twee of vier uur extra onderzoek aanvragen. Het onderzoek kan ook worden beëindigd als verder onderzoek niet mogelijk is.
Stap 10 : Acceptatie van het rapport
De volgende stappen worden doorlopen om uw schriftelijke acceptatie van het rapport vast te leggen:
- Voorlopig akkoord: U geeft een voorlopig schriftelijk akkoord op het rapport;
- Twee dagen bedenktijd: U krijgt twee dagen bedenktijd;
- Definitief akkoord: U geeft een definitief schriftelijk akkoord op het rapport;
Let op: Het akkoord geven voor het afdrukken van een boek is een belangrijke beslissing. Zorg ervoor dat u volledig achter de inhoud staat en uw bijdrage hebt geleverd. Bij twijfel is het beter om het afdrukken uit te stellen, aangezien u een digitale versie van het rapport heeft.
Stap 11 : Productie van het hardcover boek
De productie van het hardcover boek (printen en binden) wordt gestart na uw definitieve akkoord. Indien na productie een fout wordt ontdekt, worden een ‘addendum’ (toevoegingen) en/of ‘corrigendum’ (correcties) opgesteld en nagezonden. Deze worden als inlegvel aan het boek toegevoegd. Als u liever een nieuw, gecorrigeerd boek ontvangt, is dat mogelijk. De bestelling wordt dan opnieuw geplaatst en de kosten (aantal boeken x €50 of €65 + €10 porto) worden volledig doorbelast.
Stap 12 : Verzending
Het eindproduct wordt per aangetekende post naar uw huisadres verzonden.
U ontvangt de track & trace-code per e-mail.
Het is mogelijk om later extra hardcover boeken bij te bestellen.
◄ Terug naar Stambomen Verder naar Sierkwartierstaten ►